Waarom zou je ondernemer willen worden?

Je hebt al heel lang zo’n sluimerend gevoel om iets voor jezelf te beginnen. Of misschien heb je al een concreet idee voor een geweldig product wat je wilt verkopen. En dan komt er een kans om je dromen of ideeën te realiseren en besluit je om zelfstandig ondernemer te worden. Wat zijn dan de overwegingen om wel of niet die grote stap te nemen om zelfstandig ondernemer te worden?

DE VOORDELEN EN DE NADELEN

Vrijheid. Tja die vrijheid is toch wel heel aanlokkelijk. Je kunt relatief veel zelf bepalen. Je staat een uurtje later op, sorry maar ik heb nu even geen inspiratie dus dat doe ik straks wel, en ja die Netflix serie is ook echt heel boeiend. Lijkt dit niet meer op uitstelgedrag dan echte vrijheid? Uiteindelijk moet je nu toch echt je eigen inkomen verdienen in plaats van een salaris wat elke einde van de maand “zomaar” binnenkomt.

Status: Je ziet de mooie voorbeelden van succesvolle ondernemers en denkt, dat wil ik ook. Zo heeft Richard Branson een privé vliegtuig, een eigen eiland en hij reist veel. Dat wil jij ook. Wat je echter niet ziet is dat deze succesvolle ondernemers al een lange weg gegaan zijn en heel hard hebben moeten werken om op dit hoge niveau te komen. Dus ja, de buitenkant met alle mooie spullen en feestjes etc. komen niet zomaar aanwaaien. Sorry….

Is geld verdienen jouw doel? Er zijn ondernemers die gewoon heel veel geld verdienen, maar ook (het merendeel) die het met minder moeten doen. En wat blijkt volgens onderzoek is dat de ondernemers die van hun bedrijf een succes willen maken door lange termijn doelen te stellen, meer succes hebben dan de ondernemers die alleen gemotiveerd zijn om veel geld te verdienen.

WEETJE
Volgens onderzoek maakt slechts 56% van de starters een echte bewuste keuze om ondernemer te worden. De overige 54% zijn er eigenlijk gewoon een beetje ingerold, door toeval of omstandigheden. Bij welke groep hoor jij?

ONDERNEMERS ZIJN NET MENSEN

Weet je, ondernemers zijn ook net mensen. Allemaal verschillende karakters en vol met ambities. Mooi om te zien tegenwoordig is dat steeds meer ondernemers niet enkel meer voor het commerciële gewin gaan (49%), maar willen juist iets bijdragen aan de maatschappij . Impact maken met je bedrijf, Iets bijdragen aan de mensen om je heen, om zo mee te bouwen aan een betekenisvolle toekomst. Dát is wat mij betreft pas echt ondernemen.

Een mooi voorbeeld hiervan is Tony Chocolony: De lekkere chocolade producten zijn in geinige kleurige  verpakkingen met originele teksten. Deze chocoladerepen zijn het middel geworden om een sociale boodschap te verkondingen om anderen te helpen. Het gaat niet meer alleen om het product en de prijs. Het is de lading die je er aan geeft, de boodschap die telt.

WAAROM WIL IK DIT OOK AL WEER?

Dus tof dat je ondernemer wilt worden. Maar waarom wil je dit precies? Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Welk probleem ga jij oplossen: wat is de meerwaarde van wat jij wilt gaan doen
  • Voor wie doe je dit: is dit voor jezelf, zie je een marktvraag, of omdat je mensen wilt helpen?
  • Ondernemen doe je niet alleen dus vraag je af wie je daarbij kan helpen. Dus: wie is hier verder in dan dat jij zelf bent.
  • Heb jij de skills om dit echt te gaan doen en welke mis je nog zodat je deze kunt leren?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *